Interpreti, zdieľajte svoje zážitky a zachovajte si ľudskú tvár, ale robte to s citom

  1. Ktorú formu propagácie využíva Stella Production najradšej? Ktoré spôsoby sa najviac osvedčili?

Myslím, že pri PR najlepšie funguje taký mix všetkých spôsobov propagácie. Treba komunikovať cez sociálne siete, tlačové správy aj individuálne so všetkými médiami. Nedá sa povedať, že by niečo z toho bolo dominantné, myslím, že každá forma propagácie má v PR svoje platné miesto a je dobré ich všetky pocitovo kombinovať. To sa snažíme aj v Stella Production.

 

 

  1. Má v rámci hudobnej branže zmysel využívať tradičné komunikačné formy ako PR alebo direct mail, poprípade rozdávanie letákov, plagáty a pod.?

PR v hudobnej branži určite zmysel má. Je to časť komunikácie, bez ktorej by to ani nešlo. PR je vlastne taký pomyselný most medzi interpretom a fanúšikom. PR komunikácia pritom v súvislosti s tým, čo práve propagujete, zahŕňa napríklad i distribúciu plagátov a podobne. V prípade, že interpret chystá koncert či vyráža čoskoro na turné, je to určite veľmi užitočné. Letáky na toto neslúžia. Tie môžu byť vhodným komunikačným prostriedkom pre hudobné kluby v prípade, že ich majitelia či prevádzkari chcú ľudí vo svojom meste informovať o pripravovaných akciách.

Čo sa týka direct mailu, to z môjho pohľadu nie je tak celkom nástroj vhodný pre hudobnú branžu. V rámci komunikácie mailom sa však využívajú napríklad newslettre. Obvykle dostanete možnosť prihlásiť sa na odber newslettra na základe toho, že si kúpite album či lístok na koncert alebo sa môžete na jeho odber prihlásiť aj sami.

 

 

  1. Aké sú podľa Vás hlavné pozitíva v tom, ak umelec využíva sociálnu sieť?

Hlavné pozitívum je, že interpret je vďaka sociálnym sieťam priamo v kontakte so svojimi fanúšikmi a naopak. Je to bližšia a silnejšia forma kontaktu. A aj keď to býva niekedy náročné, tak je výborné, ak sa interpret stará o sociálne siete. Zároveň je vo svojom prejave autentický…

Interpret takisto môže práve vďaka sociálnym sieťam s fanúšikmi komunikovať omnoho širšie spektrum vecí. Za ten krátky čas počas vystúpenia na festivale alebo na koncerte, v rámci náhlych prepadov v zákulisí či na ľuďmi nabitých autogramiádach toho toľko povedať nestihne. A môže zdieľať aj osobnejšie veci, hovoriť o tom, čo má rád a čo sa mu nepáči, to všetko ho v očiach fanúšika poľudšťuje. Nie je všetko len o tom, kde bude koncert a akú pesničku práve pripravuje…

Úprimnosťou a otvorenosťou sa zároveň podľa mňa medzi interpretmi a fanúšikmi upevňujú vzťahy. Treba si však aj v tomto zachovať správnu mieru. Iste treba mať na mysli, že sú tu ľudia, ktorí vás ako umelca obdivujú a ktorých svojimi slovami môžete potešiť, podporiť a motivovať. No aj keď im dovolíte nahliadnuť za ten tajomný záves do vášho sveta, nemusíte s nimi komunikovať zas úplne všetko. To sa tiež míňa účinku. Interpretom by som teda odkázala len: Zdieľajte svoje myšlienky a zážitky, zachovajte si tú ľudskú tvár, ale robte to s citom.

 

 

  1. A ako je to u vydavateľov?

Vydavateľ naopak nemusí byť v komunikácii na sociálnych sieťach taký osobný, nakoľko komunikuje hlavne produkt umelca. To je síce tiež osobný kontakt, ale úplne iná forma propagácie.

 

 

  1. Má podľa Vás využívanie sociálnych sietí aj negatíva?

Áno, samozrejme… Ľudia už využívajú sociálne siete v takej miere, že mám pocit, akoby niekedy prestávali vnímať hranicu, čo zdieľať a čo si radšej nechať pre seba. Áno, komunikácia na sociálnych sieťach je bezpochyby prínosná, no, ako som už spomínala vyššie, pokiaľ sa preháňa, tiež to nerobí dobrotu. Zjednodušene povedané, všetkého veľa škodí.

Zároveň ruka v ruke s tou každodennou existenciou v kvázi vykonštruovanom virtuálnom svete sa občas trošku stierajú rozdiely medzi skutočnosťou a fikciou. Niekedy skutočne neviete, čo je realita a čo skreslené či prikrášlené. Ľudia si potom občas vytvárajú falošné ilúzie a očakávania a následne sú sklamaní. Preto je najlepšie na nič sa na sociálnych sieťach nehrať. Byť vo svojom prejave absolútne prirodzený.

A ďalším rizikom je samotná odozva. Vo väčšine prípadov býva síce pozitívna, no stále si treba byť vedomý toho, že ľudia môžu na veci reagovať rôzne. Mnohí sa dnes majú skutočne potrebu vyjadrovať úplne ku všetkému a nedávajú si servítku pred ústa. Verím v dobro ľudí, no k interpretom a  umelcom pohybujúcim sa v šoubiznise sa verejnosť správa nie vždy celkom priateľsky. Často sú aj terčom kritiky, hejtov a názorov tých, ktorí by sa paradoxne sami prezentovať nikdy neodvážili. To sa človeka, pokiaľ sa úprimne snaží dať zo seba to najlepšie, zakaždým veľmi dotkne. Niekedy sa snažíte celé mesiace a zrazu dostanete na sociálnej sieti facku. Niektorých umelcov to dokáže tak zraniť, že ich to dokonca zablokuje v ďalšej tvorbe.

 

 

  1. Myslíte, že má v dnešnej dobe umelec možnosť presadiť sa aj bez využívania sociálnych sietí?

V dnešnej dobe už nie. Zažila som si ten čas, keď sa to ešte dalo, no dnes je to už nereálne. Sociálne siete sú súčasťou každodenného života. Neprítomnosťou na Facebooku či Instagrame sa interpret len ukracuje o možnú popularitu. Dnes sa to vlastne toleruje už len starým etablovaným umelcom, ktorých slávu ich neprítomnosť na sociálnych sieťach nemá ako ohroziť. Takých ľudí je celkom dosť, no na druhej strane i umelci staršej generácie, ktorí stále aktívne vystupujú. Chcú občas fanúšikov pozvať aspoň na koncert, na ktorý sa chystajú a Facebook či Instagram je v tomto prípade jednoducho ten najlepší spôsob, ako pritiahnuť pozornosť. Sociálne siete sú skrátka jedinečný komunikačný prostriedok dnešnej doby a myslím, že si toho začína byť vedomá i staršia generácia interpretov. Aj tí si už uvedomujú ich obrovský dosah a nebránia sa po nich siahať. Možno to nerobia v takej miere ako mladší umelci, ale predsa.

 

 

  1. Je pre umelca dôležitý merchandising? Môžeme ho považovať za čisto zárobkovú činnosť alebo je to skôr marketingový nástroj?

Vlastný merch je čiastočne zárobková činnosť, ale hlavne je to marketingový nástroj, ktorým interpret môže, ale nemusí podporiť svoje meno. Ja osobne ho považujem za pridanú hodnotu a povedala by som, že čím väčší úspech umelec má, tým je vlastný merch len žiadanejší. Umelec ním totiž neupriamuje na seba len pozornosť, ale robí ním hlavne radosť svojim fanúšikom.

 

 

  1. Vnímate Vy ako človek, ktorý pracuje v oblasti hudby alebo hudobného priemyslu, príchod streamovacích služieb ako Spotify alebo Apple Music ako pozitívnu zmenu? Je ľahšie propagovať umelca na týchto službách?

Určite je to pozitívna zmena, a to vravím nie len za agentúru Stella Production ako poskytovateľa služby streamu a downloadu (smiech). A teraz vážne… Ťažko povedať, či je to pozitívum, nedá sa ani tvrdiť, že by bola propagácia umelcov cez tieto služby ľahšia, skôr je to štandard, ktorý keď zanedbáte, ľudia sa hneď pýtajú, prečo tam pesnička ešte nie je a kedy už bude… Ľudia si vďaka zrýchlenej internetovej dobe zvykli, že majú všetko hneď. Na jednej strane je to fajn, na tej druhej, keď má človek prístup k hudbe okamžite, tak po nej menej túži… Kedysi to malo svoje čaro. Pesničky hrali len v rádiách a vy ste mesiace čakali, kedy budú vonku aspoň tri či štyri, lebo to znamenalo, že príde zrejme nový album… A keď prišiel ten deň D a váš vysnívaný album konečne vyšiel, bežali ste do obchodu. Kúpili ste si ho a počúvali ste ho toľko krát dokola, že ste ho pomaly zodrali. To už dnes nehrozí, prestali sme túžiť, pretože je všetko všade a rýchlo dostupné.

 

 

  1. Vnímate rozdiely medzi domácim a zahraničným hudobným trhom? Aké sú rozdiely v propagácii hudobníkov na Slovensku a v zahraničí?

Áno, sú tam obrovské rozdiely, každý trh má svoje špecifiká, dalo by sa povedať, že každý trh je úplne iný. V propagácii však veľké rozdiely nie sú, tá funguje na rovnakých princípoch.

 

 

  1. Uvedomujú si aj samotní umelci, aké je PR pre nich dôležité a využívajú všetky dostupné nástroje?

Mnohí sú si toho vedomí, ale nie všetci, a to ich potom svojim spôsobom aj rozdeľuje. Niektorí interpreti urobia perfektný album, no nie sú možno až tak sebavedomí alebo nevedia, ako sa spropagovať. PR proste neriešia a nie je o nich vôbec počuť, čo je veľká škoda.  Samozrejme, PR nie je záruka, že bude mať album úspech, je to len cesta k tomu, ako sa môže o ňom dozvedieť čo najširší počet ľudí, vďaka PR môžete svoje dielo rozšíriť do sveta a pokiaľ je naozaj kvalitné, dokáže strhnúť aj celé davy. V prípade, že toto interpret zanedbá, často sa stáva, že ho zatieni niekto, kto nedisponuje až takým talentom. A to len preto, že má skrátka lepšie komunikačné schopnosti. To je naozaj potom človeku ľúto. Interpreti by teda nemali zanedbať ani túto stránku veci a v prípade, že im to nejde tak od ruky, nemali by sa báť osloviť na to ľudí, ktorí s tým majú skúsenosti.

 

O interprétoch a umelcoch s ktorými agentúra spolupracuje sa dozviete viac na stráne Stella Production.

 

Adam Brecko

Zdieľaj
Don`t copy text!